Suomen suosituin henkilöautomerkki on jo pitkään ollut Toyota, joita on rekisterissä yli 350 000 kappaletta. Seuraavaksi eniten liikenteessä on kansanauto Volkswagenieita (lähes 300 000 kpl) sekä Volvoja (lähes 220 000 kpl). Eikä värillä ole väliä, kunhan auto on harmaa, ainakin tilastojen mukaan. Myös punainen ja sininen ovat suosittuja auton värejä.
Vuosittain maassamme rekisteröidään noin 100 000 uutta autoa. Kun suomalainen vuonna 2018 astui autokauppaan, hän ihastui erityisesti Nissanin Qashqai-malliin, joka nousi maan myydyim-mäksi autoksi. Syynä suosioon oli ilmeisesti se, että merkin väistymässä olevaa vanhempaa Qashqai-mallia myytiin edullisesti mutta hyvin varusteltuna. Uudehkolla Qashqailla ajeleminen nyt yli 5000 autoilijaa. Suosittuja olivat myös Skoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen Golf.
Kun suomalainen lähtee ulkomailta ostamaan käytettyä autoa, hän valitsee mieluiten saksalaisen tai ruotsalaisen merkin kaaran. Suosituimpia ovat Mercedes-Benzin C- ja E-mallit, Volvo V70 sekä BMW:n 5- ja 3-sarjojen autot, kaikkia näitä malleja on vuonna 2018 tuotu maahan hieman yli tai alle 2000 kappaletta. Suomalainen suosii siis uusien ja käytettyjenkin autojen osalta ensisijaisesti käy-tännöllisyyttä ja lähinnä perhekäyttöön soveltuvia malleja.
Suomalaista autokantaa syytetään usein julkisuudessa ikälopuksi. Totta onkin, että suuri osa suo-malaisista ajelee selkeästi vanhemmalla autolla kuin läntisessä Euroopassa keskimäärin. Autokan-nan keski-ikä maassamme on yli 11 vuotta. Uudemmat autot olisivat toki vähäpäästöisempiä kuin vanhemmat ja yleensä myös turvallisempia liikenteessä, mutta autojen korkea verotus pitänee hin-nat niin korkeina, ettei autokanta uudistu kovin nopeasti.
Vanheneva auto
Kun auto vanhenee tarpeeksi, sillä alkaa olla arvoa harraste- tai museoajoneuvona. Suomessa on noin 50 000 ajoneuvoharrastajaa, joilla on vain osan aikaa vuodesta eli lähinnä kesäkuukausina käytössä olevia autoja. Museoauto on Suomen lainsäädännön mukaan vähintään 30 vuotta vanha, alkuperäistä vastaavassa kunnossa oleva ajoneuvo, joka on museokatsastettu. Auton tulee siis olla lähes sellaisessa kunnossa kuin se on ollut valmistuessaan. Museoauto voi olla käytössä vain 30 päivänä vuodessa, eikä siitä kanneta ajoneuvoveroa. Perinteisesti harrasteajoneuvoksi on mielletty vanhat veteraaniautot, esimerkiksi 1920-luvun Fordin T-malli tai vaikka 1930-luvulla valmistettu Studebaker President. Tänä päivänä näille kalliimmille museoautoille on kuitenkin jo vaikeampi löy-tää ostajaa ja harrasteautoina suositumpia ovat 1960-1970-lukujen amerikkalaiset autot tai jopa 1980-luvun ajoneuvot.
Tulevaisuuden näkymät
Tulevaisuus näyttää, millaiseksi Suomen autokanta jatkossa kehittyy. Väestö keskittyy asumaan yhä enenevässä määrin kaupunkien keskustoihin, jolloin oman auton tarve vähenee. Lisäksi suu-remmissa kaupungeissa on niukasti pysäköintitilaa autojen pidempiaikaiseen säilytykseen. Ratkai-suksi on esitetty erilaisia autojen yhteiskäyttömalleja, jolloin auton saa käyttöönsä silloin, kun sitä tarvitsee, vaikka itse ei menopeliä omistaisikaan. Toinen autoiluun liittyvä tulevaisuuden muutos on sähkö- sekä niin kutsuttujen hybridiautojen suosion kasvu. Vuonna 2010 Suomessa oli vain 23 sähköautoa, kun kahdeksan vuotta myöhemmin sähköautoja oli liikenteessä jo yli 2 400 ja hybridi-autoja yli 13 000 kappaletta. Suurelle yleisölle tunnetuin sähköautomalli lienee Tesla, mutta myös perinteisemmillämautomerkeillämon omia sähkö- ja hybridiautomallejaan, kuten BMW:n i3, Volks-wagenin e-Golf ja Toyota Prius. Näiden autojen määrän lisääntyminen vaatii myös muutoksia esi-merkiksi taloyhtiöiden parkkipaikkojen suunnitteluun, jotta autojen akkujen sähkölatauspaikkoja olisi tarpeeksi.