Kuten jo edellä on mainittu, Suomen ensimmäisen autoliikkeen perusti Sergei Nikolajeff Jr. Helsin-kiin 1904. Liike toi maahan Mercedes-Benzin ja General Motorsin valmistamia autoja. Liikkeen toi-minta jatkuu nykyisin 1939 perustettuna autoliike Oy Veho Ab:nä, joka on keskittynyt lähinnä Mer-cedes-Benz-merkkisten autojen myyntiin.
Veho
Veho on edelleen liikevaihdoltaan Suomen suurin autoliike. Kaksi muuta suurinta ovat Toyota Auto Finland Oy sekä VV-autotalot.
Suomen toimipistemäärällään suurin autoliikeketju on Laakkonen-autokonserni, jolla on 30 myy-mälää eri puolilla Suomea. Muita kooltaan merkittäviä autoliikeketjuja ovat mm. Delta-Auto Oy, Käyttöauto Oy sekä Autokeskus Oy.
Käytettyjen autojen kauppa
Suomessa etenkin käytettyjen autojen kauppa on vilkasta, maassamme omistajaa vaihtaa keski-määrin 600 000 käytettyä autoa vuodessa. Uusien autojen rankasta verotuksesta johtuen uusia autoja ostetaan vuosittain nykyisin vain noin 100 000 kappaletta. Tulevaisuudessa autojen kauppa siirtyy todennäköisesti yhä enemmän verkkoon, olemassa on jo verkkoalustoja, joissa on mahdol-lista ostaa autoja huutokaupalla netin kautta. Toinen kasvava trendi on se, että yksityishenkilön hankkivat auton käyttöönsä leasingsopimuksella. Tietyllä kuukausimaksulla saa auton käyttöönsä ja autoliike vastaa auton huollosta sekä jälleenmyyntiarvosta.
Autokaupan tulevaisuus
Viimeiset muutamat vuodet ovat olleet suomalaisille autokauppialle hankalaa aikaa valtion muuttuvien lakien ja säädösten vuoksi. Autokauppiaat toivovat, että tulevaisuudessa Suomen lainsäätäjät antaisivat lakien ja säädöksien olla kauemmin voimassa, jotta ala ehtisi reagoida niihin rauhassa ja varsinkin autonostajat voisivat ostaa autonsa täydessä rauhassa miettimättä muuttuneita päästö- tai verotusasioita.